vrijdag 26 oktober 2012

Jakobus - Week 10


Deze week heb ik weer veel geleerd tijdens de Bijbelstudie over Jakobus. 
Om het hier allemaal neer te schrijven zou te veel zijn, daarom heb ik één vers van de afgelopen week gekozen om te bespreken. 
Mocht je de rest ook willen lezen, bestudeer dan Jakobus 5 vers 1-12.

Ik wil het graag met jullie hebben over twee kleine woordjes: 'ja' en 'nee'.
Deze woordjes gebruiken we zó vaak, maar vaak denken we er helemaal niet bij na als we ze zeggen. Dan beloven we iets, door het toe te zeggen, maar even later zijn we het weer vergeten.
God vraagt van ons in de Bijbel (in Mattheüs 5:37 en Jakobus 5:12) dat we onze ja, ja laten zijn en onze nee, nee. We moeten dus doen wat we zeggen. Dat betekent dus dat we bewust 'ja' en 'nee' moeten zeggen.

Een paar maanden geleden vroeg een mevrouw bij mij in de kerk of ik haar wilde helpen. Haar Nederlands is niet zo goed en ze wilde dat haar zoontje goed Nederlands zou leren. Na wat overleg, besloten we met de Bas-boeken te gaan werken. Ik zou de verhalen, vragen, begrippen en taaloefeningen inspreken op de computer en daarnaast zou ik wat knutselwerkjes en werkbladen erbij zoeken, zodat zij er thuis met haar zoontje mee kon werken. Het voorbereiden van een thema uit zo'n boek is vrij tijdrovend en komt natuurlijk regelmatig terug. Maar ik besloot toch toe te zeggen. 
Onlangs begon ik te twijfelen of ik ermee door moest gaan. Op dit moment heb ik het namelijk vrij druk en richting december zal dat alleen maar drukker worden. Na het lezen van deze tekst, wist ik dat ik door moest gaan. Ik moet mijn ja, ja laten zijn. Maar om de druk richting december wat te verlagen, ga ik een aantal thema's achter elkaar voorbereiden, zodat ze genoeg materiaal heeft om tot januari ermee te kunnen werken. Zo kan ik toch mijn belofte nakomen, maar houd ik ook rekening met mijn eigen grenzen.

Natuurlijk kan het zo zijn dat je niet altijd je woord kunt nakomen. Ik denk dat het belangrijk is om dit tijdig aan te geven bij de andere partij. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is en kunnen er maatregelen getroffen worden. Door te doen wat je zegt, wordt je betrouwbaar voor een ander en kunnen anderen op je rekenen. Wees je daarom bewust van wat je zegt en dóe het dan ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten