donderdag 6 december 2012

Brood met gebakken ei

Iedere zaterdagochtend vraag ik me af wat we zullen gaan ontbijten. 
Ik houdt ervan om mijn man te verwennen met een extra lekker ontbijtje.

Om inspiratie op de doen, zoek ik vaak het internet af, op zoek naar creatieve ideeën om het zaterdagontbijt tot wat speciaals te maken. Tijdens zo'n zoekpartij stuitte ik verschillende keren op dit recept. Kennelijk is het een algemeen bekend ontbijt, maar voor mij was het nieuw. En daarom wil ik het toch met jullie delen.



Je 
hebt 
nodig:

- brood
- ei
- roomboter
- kruiden









Smelt in een pannetje een paar eetlepels roomboter. Snijd ondertussen uit het midden van het brood een rondje, waarin een ei past. (Bewaar de uitgesneden rondjes.) Als de roomboter gesmolten is, roer je hier naar smaak kruiden doorheen. Denk hierbij aan knoflook, peper, zout, etc. Dit kun je geheel naar eigen inzicht doen. Met een kwast smeer je het brood helemaal in met dit botermengsel. Zorg ervoor dat je ook goed de binnenkant van het uitgesneden gedeelte ermee bedekt. Bak in een koekenpan het brood aan één kant mooi goudbruin. Keer daarna het brood om en breek een ei in het gat. Zet de hittebron nu helemaal laag, want het duurt best lang voor het ei gaar is en je wilt niet dat het brood aanbrandt. Doe een deksel op de pan en check af en toe of het ei gaar is. Zodra het ei naar je zin is, kun je het lekker op gaan smikkelen.


En die bewaarde rondjes? 

Beleg ze met oude kaas,
bestrooi ze met kruiden
en doe ze 10-15 minuten 
in een oven van 200 graden. 

Heerlijk knapperig!


Heb jij nog creatieve ideeën voor een lekker ontbijt? 
Laat dan een berichtje achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten