vrijdag 7 december 2012

Kolossenzen - Week 4

De week begon met een tekst, 
waar ik regelmatig aan terugdacht 
gedurende de rest van de week.

Het is een tekst die ik uit mijn hoofd
wil leren, zodat ik hem altijd bij me 
heb, waar ik ook ben en wat ik ook doe.

Ik heb het over Kolossenzen 2 vers 6-7:

"Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem; Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging."

Door een tekst uit elkaar te halen, kunnen we de betekenis beter tot ons door laten dringen. Dus hieronder zal ik stukje voor stukje de tekst doornemen en uitleggen wat het voor mij betekent.

"Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, ..."
Jezus is de Christus en Hij is Heer, staat hier eigenlijk. 
Het woord Christus betekent 'de Gezalfde' en 
het woord Heer is een aanspreekvorm voor God en Jezus. 

"... hebt aangenomen, ..."
God vraagt van ons dat we Jezus aannemen als Heer. Als Jezus Heer van ons leven is, dan heeft Hij de leiding. Hij is dan het belangrijkste in ons leven. 

"... wandelt alzo in Hem; ..."
In Hem wandelen, betekent voor mij: Jezus' voorbeeld volgen, leven volgens God's Woord, luisteren naar Zijn leiding.

"... Geworteld ..."
Als een boom goed geworteld is, wordt het een grote, sterke boom die flinke stormen kan weerstaan. Door op God afgestemd te zijn en mijn wortels in Hem te hebben, sta ik stevig, in welke storm ik ook terechtkom.

"... en opgebouwd in Hem, ..."
Het bestuderen van God's Woord bouwt mij meer op dan ik kan uitleggen. 
Ik had voorheen niet voor mogelijk gehouden, dat het mij zoveel houvast 
zou geven en zulke duidelijke richtlijnen geeft om naar te leven. 
Ik word opgebouwd en bemoedigd door het lezen in de Bijbel. 

"... en bevestigd in het geloof, ..."
Ik voel mij bevestigd in mijn geloof door te lezen in de Bijbel, om te gaan 
met andere gelovigen en mijn geloof om te zetten in daden.

"... gelijkerwijs gij geleerd zijt, ..."
Elke dag leer ik nieuwe dingen uit de Bijbel. Aan God's Woord toets ik mijn handelen. Ik wil namelijk leven volgens Zijn wil. Hij leert mij hoe ik leven moet. 

"... overvloedig zijnde in hetzelve, ..."
Geloof moet niet van binnen blijven, het moet overstromen. Dan ben je overvloedig erin. Het moet tot uiting komen in daden en dan zal God je daarvoor overvloedig zegenen. 

"... met dankzegging."
Deze twee laatste woorden zijn minstens zo belangrijk als de rest van de tekst. Ze geven een hartshouding aan, die spreekt van nederigheid. Soms nemen we zoveel als vanzelfsprekend aan. Maar door een dankbaar hart te hebben, geven we Hem de eer die Hem toekomt en zien we dingen vanuit 
een ander perspectief.


--------------------------------------------------------------------------


Mocht je het leuk vinden om met mij mee te lezen, dan kan dit natuurlijk.
Daarom voeg ik iedere week een leesschema toe voor de week erop.

Leesschema week 5:
Maandag: Kolossenzen 2 vers 16-17
Dinsdag: Kolossenzen 2 vers 18-21
Woensdag: Kolossenzen 2 vers 22-23
Donderdag: Kolossenzen 3 vers 1-4
Vrijdag: Kolossenzen 3 vers 5-6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten