vrijdag 4 januari 2013

Kolossenzen - Week 7

Dit keer wil ik schrijven over 
een spannend onderwerp... 
namelijk over de rol van 
de vrouw in het huwelijk.

Wat ik hierover ga schrijven, 
is mijn eigen visie hierop. 
Je kunt het ermee eens zijn, 
maar dat hoeft natuurlijk niet.

Deze week kwamen we Kolossenzen 3 vers 18 tegen, waar staat:

"Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, 
gelijk het betaamt in den Heere." (Statenvertaling)

"Wives, be subject to your husbands 
[subordinate and adapt yourselves to them], 
as is right and fitting and your proper duty 
in the Lord." (Amplified Bible)

Als vrouw behoor je (Bijbels gezien) je man onderdanig te zijn.
De man wordt dus gesteld boven de vrouw.

Mijn man is bij ons het hoofd van het gezin. De meeste beslissingen 
nemen we samen, maar hoe je het ook wendt of keert, mijn man 
neemt de eindbeslissing, ook als we het soms niet eens zijn.

Onderdanig zijn, betekent voor mij ook dat ik mij aan mijn man aanpas.
Dit houdt in dat ik hem in zijn waarde laat en hem steun door dik en dun.
Daarnaast is het belangrijk dat ik hierin een dienende houding aanneem.
Ik hoef niet zijn slaaf te zijn, maar mag hem wel dienen door dingen voor 
hem te doen. Hiermee laat ik zien dat ik hem onderdanig ben en hem eer, 
waardeer en respecteer als hoofd van het gezin.

Dat betekent niet dat mijn man lekker lui op zijn achterste kan gaan zitten 
en dat alles voor hem wordt gedaan... Nee, in de Bijbel staan evengoed richtlijnen voor de man, hoe ze hun vrouw moeten behandelen.

Wanneer we de richtlijnen uit de Bijbel toepassen in ons leven 
en in ons huwelijk, merken we dat onze relatie sterker wordt 
en dat we echt op elkaar kunnen bouwen. 

Over het huwelijk en de rol van de vrouw hierin 
is natuurlijk nog veel meer te zeggen 
en wie weet doe ik dat later nog eens. 
Maar voor nu wil ik het hierbij laten.

--------------------------------------------------------------------------

Mocht je het leuk vinden om met mij mee te lezen, dan kan dit natuurlijk.
Dus bij deze het leesschema voor week 8, 
die tevens de laatste week is van deze Bijbelstudie.

Leesschema week 8:
Maandag: Kolossenzen 4 vers 1-3
Dinsdag: Kolossenzen 4 vers 4-6
Woensdag: Kolossenzen 4 vers 7-9
Donderdag: Kolossenzen 4 vers 10-12
Vrijdag: Kolossenzen 4 vers 13-18

Geen opmerkingen:

Een reactie posten