vrijdag 14 januari 2011

Foto's bewerken

Cadeautje voor mijn schoonmoeder


Soms zijn foto's net niet helemaal wat je zoekt.
Maar met een kleine aanpassing zijn ze meestal erg bruikbaar.

Een programma wat ik graag gebruik om foto's te bewerken is Paint.net.
Het is een gratis programma waarmee je foto's en afbeeldingen kunt bewerken.

Het borduurwerk dat hierboven te zien is,
is gemaakt van een foto die ik heb bewerkt met Paint.net.

Eerst heb ik een leeg blad genomen en de achtergrond ontworpen.
Daarna heb ik de foto van de hond erbij gepakt 
en daarbij de achtergrond verwijderd.
Ik heb hem niet uitgegumd, want dan wordt de achtergrond wit.
Maar als je de achtergrond verwijderd, wordt de achtergrond doorzichtig.
Toen heb ik de afbeelding van de hond over mijn eigen achtergrond 
heen geplakt. Dit kan door een extra laag aan te maken.

Als je de afbeelding tenslotte wilt opslaan, 
vraagt het programma of je de lagen wilt samenvoegen.
De afbeelding is dan klaar om te gebruiken.
Bijvoorbeeld om hem ergens op te borduren of iets dergelijks.

Let op!
Als je een foto gaat bewerken, 
is het handig om een back-up te hebben op je computer. 
Zo kun je onbezorgd effecten uitproberen, 
om zo tot het leukste resultaat te komen.
Mocht het niet lukken of pakt het anders uit dan je verwacht,
dan heb je altijd nog de back-up van de oorspronkelijke foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten