vrijdag 14 januari 2011

Lief! schilderijtje


Bovenstaand schilderij is een origineel schilderij van het merk Lief!
Een vriendin van mij had dit schilderij gekocht om in de babykamer te hangen.

Hierdoor kwam ik op het idee voor een leuk kraamcadeautje.
Namelijk onderstaand schilderijtje.


Dit patroon heb ik zelf getekend aan de hand van het originele schilderij.

Ik koos een geschikt stukje uit en 'knipte' dit uit met de computer.
Dat stukje heb ik gespiegeld, zodat het niet precies hetzelfde zou zijn.
Daarna ben ik gaan spelen met de kleuren, totdat ik tevreden was.
Ik wist dat de muren van de babykamer oranje en groen zouden zijn, 
dus heb ik die kleuren als basis gekozen.

Om hiervan een patroon te kunnen maken, heb ik de resolutie aangepast.
Een plaatje is opgebouwd uit een heleboel kleine blokjes (pixels).
De hoeveelheid blokjes is de resolutie van het plaatje.
Ik heb ervoor gezorgd dat mijn plaatje uit minder blokjes ging bestaan.

Daarna heb ik op ruitjespapier het patroon van het vogeltje uitgetekend.

De grond heb ik niet helemaal uitgetekend, maar al bordurende bepaald.
De rand heb ik ook uit mijn hoofd geborduurd.
Het is een simpel blokjespatroon van 2 verschillende kleuren groen.
Daarbinnen heb ik een dubbele oranje rand geborduurd.
In het midden van die rand heb ik met de stiksteek een roze detail aangebracht. Op het originele schilderij was dit namelijk ook zo.

Toen ik het hele patroon geborduurd had, heb ik de stof vochtig gemaakt
en om een binnenlijstje heen gespannen en vastgeniet.
Doordat de stof vochtig was toen ik hem opspande, 
is hij mooi kreukloos opgedroogd.

Zo kun je iedere (simpele) afbeelding nemen 
en er zelf een schilderijtje van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten