vrijdag 14 januari 2011

Randje op een handdoek


Een rand maken op een handdoek of lakentje is vrij eenvoudig.

Bij handwerkwinkels en op internet zijn verschillende soorten band te koop, 
waarop eenvoudig te borduren is.
Dit band is verkrijgbaar in verschillende kleuren en afmetingen.

Meet goed hoe hoog en breed het patroon is dat je wilt gebruiken.

Borduur het gewenste patroon op het band.
De afwerking aan de achterkant hoeft niet heel netjes,
want de achterkant is niet zichtbaar.

Als je een witte rand gebruikt op een bijvoorbeeld een wit lakentje,
dan is de achterkant wel belangrijk.
Zorg er dan voor dat gekleurde draden niet lopen 
over een stukje waar niet geborduurd is.
Anders is het mogelijk dat je het er doorheen ziet.
En dat zou jammer zijn.

Als je klaar bent met borduren, 
speld je het band op de handdoek/het laken.
Je kunt het met de hand of met de naaimachine vastzetten.

Let op!
Als je een band op een lakentje of handdoek vastzet,
moet de onderkant van het patroon het dichtst
bij de rand van het lakentje of de handdoek zitten.
Een lakentje wordt namelijk omgeslagen
en een handdoek hangt meestal over een rek heen.

Zoals je op de foto kunt zien, heb ik dit verkeerd gedaan.
Het was voor mij de eerste keer. Al doende leert men.
Een volgende keer let ik dus beter op.


Patrooninformatie

Het patroon is oorspronkelijk getekend door Sue Cook.

De eerste en laatste letter heb ik niet veranderd.
Bij de overige letters heb ik de afbeeldingen verwijderd.

Ik heb hiervoor een vel papier genomen met kleine ruitjes.
Daarop heb ik alle letters uitgetekend.
Nadat ik de bijbehorende plaatjes had getekend,
heb ik de wolken van begin tot eind laten doorlopen.
Zo werd het een mooi geheel.
Om het af te maken, heb ik een zonnetje toegevoegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten