vrijdag 2 november 2012

Jakobus - Week 11


Wat doe jij als je ziek bent? 
Kruip je in je bed en hoop je dat het snel overgaat? Dokter je het zelf wel uit 
of bel je meteen met de doktersassistente om een afspraak te maken? 

Wat heeft de Bijbel hier eigenlijk over te zeggen? 
Ik heb geleerd dat ook in deze situatie de Bijbel een duidelijke richtlijn geeft 
en vertelt je wat je het beste kunt doen. En wel in Jakobus 5 vers 14:

'Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen 
der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie 
in den Naam des Heeren.'

Dit klinkt misschien heel vreemd, want een oudste uit de gemeente heeft toch geen medicijnen gestudeerd? Maar toch heeft God dit met een reden gezegd.
Door eerst naar de oudsten uit de gemeente te gaan, breng je de situatie onder Gods autoriteit. Hij kan nu werken in de situatie en Hij kan je vervolgens zegenen omdat je gehoorzaam bent geweest aan Zijn Woord.

Natuurlijk betekent dit niet dat je nooit naar de dokter zou kunnen gaan, 
maar God vraagt je om er eerst mee naar de oudsten de gaan. Als het nodig 
is, zullen zij je zeker aanraden om een bezoekje aan je dokter te brengen.

Sinds enige tijd pas ik dit principe toe in mijn leven en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Nou ben ik al niet zo'n type dat graag bij de dokter zit, dus dat scheelt, maar kwaalvrij ben ik helaas niet. Voorheen ben ik met mijn klachten naar een dokter geweest, maar na een lang en moeizaam traject wist hij het ook niet meer. Tegenwoordig vraag ik onze oudsten om voor me te bidden als ik ergens mee zit en dan word ik gezalfd met olie. Soms is een kwaal daarna verdwenen, maar niet altijd is dit het geval. Maar ik merk dat ik daarna meer kracht en moed heb om het te dragen, want ik hoef het niet alleen te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten