vrijdag 14 december 2012

Kolossenzen - Week 5

Betrapt! Zo voelde ik mij soms in de 
afgelopen week tijdens de Bijbelstudie.

Vreemd? Valt wel mee, denk ik.
Er werd mij namelijk een spiegel 
voorgehouden en ik werd gewezen 
op zonden die ik in mijn leven heb. 

En dat is eigenlijk nooit leuk, 
maar wel heel goed. 
Want pas als je je bewust bent van zonden in je leven, 
kun je er mee aan het werk om het veranderen.

Deze week werd ik geconfronteerd met mijn hebzucht en gierigheid.
Hebzucht en gierigheid zijn zonden. En het zijn niet zomaar zonden, 
maar ze worden zelfs afgoderij genoemd. Heftig, vind je niet?
Maar als je erover nadenkt, dan wordt het wat duidelijker.

Hebzucht is een zonde waar we allemaal wel eens mee te maken hebben.
Ik weet nog dat ik als kind rond december alle speelgoedfolders uitkamde 
en een lange lijst maakte van dingen die ik wilde hebben. En ook nu als ik 
reclamefolders doorblader, krijg ik het idee dat ik meer spullen 'nodig' heb. 
Maar eigenlijk is dat onzin. De Bijbel zegt (in Kolossenzen 3 vers 5) dat we 
deze dingen van ons weg moeten doen, want anders worden ze zo belangrijk 
in ons leven, dat het afgoden worden. Spullen zijn maar tijdelijk, dus moeten ze niet de focus van ons leven zijn. Die focus behoort God toe.

Gierigheid hangt voor een groot deel samen met hebzucht, maar wil ik toch 
apart noemen. Want hebzucht gaat eigenlijk voornamelijk over bezittingen, 
terwijl gierigheid vooral samenhangt met geld en het niet willen (uit)geven. 
Jarenlang had ik het idee dat ik dingen tekort kwam. Dus toen ik op mezelf 
ging wonen, begon ik dat te compenseren. Aan de ene kant kocht ik allerlei 
spullen die ik dacht nodig te hebben of die ik graag wilde hebben, maar aan 
de andere kant woog ik ieder dubbeltje (die had je toen nog) af voor ik geld 
uitgaf dat niet voor mezelf bedoeld was. Gelukkig veranderde er een heleboel 
toen ik trouwde, want mijn man had een heel ander uitgavenpatroon dan ik. 
Maar af en toe merk ik dat ik best nog een beetje gierig ben. 

Hebzucht en gierigheid spreken eigenlijk van een gebrek aan vertrouwen in 
God. Hij zegt in Zijn Woord dat Hij voor ons zal zorgen. Door alsmaar meer 
te willen hebben en alles voor onszelf te willen houden, richten we ons op aardse dingen en niet op dingen die eeuwigheidswaarde hebben. 
Hierdoor geven we God niet de kans om voor ons te zorgen en ons te zegenen. Dus van deze zonden heb ik mij bekeerd, want ik wil alleen Hem 
als God. Ik verwacht niet dat ik nooit de mist in ga, maar ik weet wel dat 
Hij genadig is om me te vergeven als het toch gebeurt.

--------------------------------------------------------------------------

Volgende week heb ik een weekje pauze van de Bijbelstudie.
Maar de week erna ga ik weer enthousiast verder waar ik was gebleven.
Mocht je het leuk vinden om met mij mee te lezen, dan kan dit natuurlijk.
Dus hierbij het leesschema voor de week erop.

Leesschema week 6:
Maandag: Kolossenzen 3 vers 7-8
Dinsdag: Kolossenzen 3 vers 9-11
Woensdag: Kolossenzen 3 vers 12
Donderdag: Kolossenzen 3 vers 13
Vrijdag: Kolossenzen 3 vers 14

Geen opmerkingen:

Een reactie posten