dinsdag 21 mei 2013

Lukas 16











Lukas 16 zit er alweer op en dat betekent dat de tweede studie van Lukas aan zijn eind is gekomen. Na de zomermaanden ga ik de laatste 8 hoofdstukken van Lukas bestuderen. Maar voor het zover is, zal ik eerst nog een stukje posten over het hoofdstuk van afgelopen week.

"En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle" las ik van de week in Lukas 16 vers 17. Daarbij moest ik denken aan een tekst die ik me vaag herinnerde. Ik heb de tekst opgezocht en kwam uit bij Mattheüs 5 vers 17-19: "Meent niet, dat ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."

Uit deze twee stukjes haal ik dat de kans groter is dat de wereld aan z'n eind komt, dan dat de wet (de Thora) ophoudt te bestaan. Als je dit leest, bestaat de wereld nu nog en nog niet alle dingen van de Thora zijn vervuld, dus is deze nog steeds 'geldig'. Daarom denk ik dat het belangrijk is om (meer) kennis te hebben van wat de Thora inhoudt. Te lezen en bestuderen welke regels en richtlijnen God ons heeft gegeven door Mozes heen. Pas als we weten wat er staat, kunnen we het toepassen in onze levens en de zegen ontvangen die God ons beloofd. Als je de twee bovenstaande Bijbelteksten rustig leest en tot je door laat dringen, zie je dat God je beloont als je Hem gehoorzaam bent.

De komende tijd ga ik samen met een vriendin een aantal hoofdstukken uit Leviticus en Deuteronomium bestuderen. Hierin lezen we de wetten en instellingen die God Zijn volk gaf. Hierover ga ik niet iedere week een stukje schrijven hier op mijn blog. Ik weet niet of ik helemaal niks erover zal delen, maar dat zal de tijd ons leren. Intussen wil ik wel weer wat meer 'gezellige' dingen posten, want daar heeft het de laatste tijd behoorlijk aan ontbroken. Als het goed is, komt daar nu weer verandering in. Ik heb al een paar lekkere recepten om te delen (bijvoorbeeld kwarktaart zonder pakjes en zakjes én zonder suiker en gelatine) en een ontzettend leuk spel dat ik pas op zussendag heb gespeeld, dus ideeën genoeg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten