donderdag 19 januari 2012

Van werkkleding tot ovenhandschoen

Oude werkkleding van mijn man bewaar ik meestal.
Vaak komt de stof nog wel van pas voor het een of ander.
Zo ook toen we een nieuwe ovenhandschoen nodig hadden.



Voor de binnenkant heb ik een t-shirt gebruikt.
De buitenkant heb ik van een spijkerbroek gemaakt.
Van deze beide stoffen heb ik 2 lappen stof geknipt.
Als uitgangspunt heb ik de oude ovenhandschoen gebruikt.
Zo wist ik dat de lappen stof groot genoeg zouden zijn.



Vervolgens nam ik een lap van de binnenkant en een lap van de buitenkant
en heb er toen een laag op maat geknipte vlieseline tussen gedaan.
(Achteraf had ik hier beter 2 laagjes van kunnen maken.)


Met een liniaal en stift heb ik een ruitpatroon op de binnenstof getekend.
Deze lijnen heb ik met de naaimachine doorgestikt.
Deze laatste 2 stappen heb ik 2 maal uitgevoerd. 
Nu had ik 2 lappen doorstikte stof, klaar voor verdere verwerking.


Op een van de doorstikte lappen heb ik de oude ovenwant overgetrokken.
Natuurlijk heb ik dit wel gedaan op de stof die aan de binnenkant zou komen.
 Met de naaimachine heb ik deze lijntjes keurig overgetrokken.


Nu kon ik de nieuwe ovenwant uitknippen,
waarbij ik ongeveer een halve centimeter van de genaaide lijntjes af bleef.


Daarna heb ik de onderkant recht afgeknipt.
Met bais-band heb ik een randje eraan gemaakt.
Deze heb ik met de naaimachine vastgezet.


Vooraf was ik van plan geweest het lusje aan de zijkant
van de ovenhandschoen te integreren.
Helaas dacht ik er niet op tijd aan het lusje toe te voegen.
Daarom heb ik het lusje er achteraf aan vast genaaid.
Maar het staat niet onaardig, al zeg ik het zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten