donderdag 4 oktober 2012

Citroenkoekjes

Meestal als ik koekjes bak met speltbloem, worden de koekjes erg droog en niet echt lekker.

Daar heb ik nu wat op gevonden: eerst de bloem goed zeven. Ik geloof dat ik het wel 2 of 3 keer heb gezeefd. Hierdoor haal je alle grovere deeltjes eruit. Ik weet dat die het gezondst zijn, maar de koekjes moeten natuurlijk wel lekker zijn, anders bak ik ze voor niks.

Het recept heb ik van speltwinkel.nl gehaald. Daar zijn nog veel meer recepten te vinden met speltmeel. Echt een aanrader voor wie liever spelt gebruikt dan tarwe. 

Ik heb het recept wel wat aangepast, daarom wil ik toch het recept delen.

Je hebt nodig:
- 125 gr. roomboter
- 125 gr. palmsuiker
- 2 eigelen
- citroenrasp van 1 citroen
- een beetje citroensap
- 250 gr. gezeefde (!) speltbloem
- 1 tl. bakpoeder
- 1 el. melk

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Smelt de roomboter in een pannetje.
Giet het daarna in een kom en voeg de palmsuiker toe.
Roer dit met een mixer, totdat het goed met elkaar vermengd is.
(tot je geen boter en suiker meer van elkaar kunt onderscheiden)
Voeg dan de eigelen, de citroenrasp en het citroensap toe.
Roer dit goed door elkaar.
Voeg dan de speltbloem, bakpoeder en melk toe.
Kneed dit tot je een mooi (een beetje plakkerig) deeg hebt.
Verdeel het deeg over de koekvorm en zet het in de oven.
Na ongeveer 12 minuten zijn de koekjes mooi bruin geworden.
Pas op dat de koekjes niet te lang in de oven staan.
De randjes worden vrij snel (te) bruin.

Tip:
Bewaar de koekjes in een goed afgesloten doos/koektrommel.
De koekjes blijven dan ongeveer 5 dagen lekker.
(als ze al zo lang in de trommel blijven, 
want waarschijnlijk zijn ze al eerder op.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten