dinsdag 23 oktober 2012

Pompoensoep

Deze soep heb ik verzonnen tijdens het koken. Voor ik eraan begon, had
ik op internet wat ideeën opgedaan wat er allemaal in zo'n pompoensoep
zou kunnen, zodat ik geen al te rare combinaties zou gaan maken.


Dit is het resultaat geworden en hij was erg lekker (al zeg ik het zelf), 
dus zeker voor herhaling vatbaar.


Ontdoe 1 à 2 uien van hun jasje en snijd ze in kleine stukjes. Doe 2 eetlepels geklaarde boter in je soeppan als dit gesmolten is, voeg je de ui toe. Voeg nu ook 2 teentjes geperste knoflook toe. Schep het door en zet het daarna laag.

Neem een pompoen van ongeveer 1-1,5 kilo. Snijd deze met een groot mes open. Lepel de draden en pitten eruit. (de pitten kun je bewaren om in de lente in je tuin te planten) Snijd de halve pompoenen in repen, zodat je ze vervolgens gemakkelijk kunt schillen. Hak de geschilde pompoenrepen in kleine blokjes en doe ze in de pan erbij. 

Het water heb ik steeds kopsgewijs toegevoegd. Ik ben begonnen met eerst één (thee)kopje water, zodat de pompoen daar mooi in kon garen. Later heb ik nog een kopje water toegevoegd, samen met wat (bio)bouillonpoeder. 

Ondertussen heb ik wat kruiden toegevoegd, zoals zout, peper en nootmuskaat, maar je kunt natuurlijk ook andere kruiden gebruiken, bijvoorbeeld kaneel of kerrie wat ook goed combineert met pompoen.

De pompoen heeft minstens een half uur nodig om lekker helemaal gaar te koken. Als je van dunne soep houdt, kun je het met een staafmixer fijnmalen. Maar als je van dikke soep houdt (of je staafmixer heeft het begeven), dan kun je ook een stamper gebruiken (die je normaal voor stamppot gebruikt).

Ik heb hier ook nog een flinke eetlepel roomkaas doorheen geroerd. Dat maakt de soep iets romiger, maar om hem echt romig te maken, heb ik crème fraîche gebruikt. Dit heb ik eerst in een schaaltje gedaan en er een lepel hete soep aan toegevoegd. Nadat ik dit door elkaar had geroerd, heb ik het aan de pan toegevoegd.

Omdat de soep nog een beetje aan de dikke kant was, heb ik nog een kopje water toegevoegd en heb ik het nog even laten doorkoken.

Intussen schoof ik ook de zelfgemaakte stokbroodjes in de oven, zodat die mooi tegelijk klaar zou zijn met de soep. We hebben er echt van gesmuld!

En wil je weten wat je kunt doen met stokbrood wat overblijft?
Kom dan morgen terug, dan zal ik je laten zien wat ik ermee heb gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten