zaterdag 31 december 2011

Multitasken in de keuken

Met oud en nieuw komen er hier in huis vaak veel hapjes op tafel.
De meeste van deze hapjes worden zelf gemaakt.


Vandaag heb ik de volgende dingen gemaakt:
- mini-donuts
- appelbeignets
- bananenbeignets
- cranberrie-notenmuffins
- rozijnen-notenmuffins

Maar zoveel hapjes... 
dat vraagt om een beetje organisatie.
Daarom wil ik graag wat tips en trucs met jullie delen.


Tip 1:
Verdeel de keuken in stukken en houd de spullen gescheiden.
Op bovenstaande foto is het linker gedeelte gereserveerd voor de muffins.
Het rechter gedeelte heb ik gebruikt voor de cranberrie-appelflappen.
De spullen die ik daarvoor nodig heb, zet ik daar neer.
Zo houd ik mooi de spullen bij elkaar.
En is er iets af? Zet het vast op de plek waar je het wilt hebben.
Dan wordt de keuken niet te vol.

Tip 2:
Bak alles wat in de oven moet achter elkaar.
Begin met hetgeen wat de laagste temperatuur nodig heeft.
Bij mij moest vandaag alles op dezelfde temperatuur, 
dus hoefde ik daar geen rekening mee te houden.
De cranberrie-appelflappen waren eerder voorbereid dan de muffins.
Toch heb ik gewacht met afbakken, zodat ik de oven efficiƫnt kon gebruiken.


Tip 3:
Ruim tussentijds op.
Heb je even je handen vrij? Ruim dan de spullen op die je niet meer 
nodig hebt. Zo houd je de keuken netjes en kun je beter werken.
Op bovenstaande foto zie je naast de gootsteen wat spulletjes staan
die ik tussentijds heb afgewassen. Zo stapelt het zich niet op.

Tip 4:
Bedenk van tevoren een plan.
Zo weet je in welke volgorde je te werk wilt gaan.
Ik begon met appels schillen voor de cranberrie-appelflappen.
Die mengde ik met de cranberries en wat kaneel en suiker.
Toen moest ik wachten tot het bladerdeeg was ontdooit.
Daarom ben ik vast de eerste lading muffins gaan klaarmaken.
Ondertussen warmde ik vast de oven op, zodat ze er gelijk in konden.
Terwijl de muffins in de oven stonden, heb ik de cranberrie-appelflappen afgemaakt. Zo konden ze na de muffins de oven in.
Na de cranberrie-appelflappen kon de tweede lading muffins de oven in,
want die had ik ondertussen vast voorbereid.
Daarna heeft de oven eventjes 5 minuutjes leeggestaan, 
zodat ik de laatste lading muffins over de vormpjes kon verdelen.
Ergens tussendoor heb ik de donutmix gemaakt en donuts gebakken.
Deze hoefden niet zo lang te bakken en hadden maar weinig aandacht nodig, 
dus kon ik dit mooi tussen de bedrijven door doen.
Toen de laatste lading muffins de oven in waren gegaan,
ben ik aan de slag gegaan met de appel- en bananenbeignets.
Deze heb ik achter elkaar in een pan met olie gebakken.
Onderwijl heb ik de laatste lading muffins uit de oven gehaald,
de donuts afgebakken en de borden en schalen mooi uitgestald.

Tip 5:
Houd het leuk voor jezelf!
Ga alleen in de keuken staan als je er zelf ook schik in hebt.
Moet je er niet aan denken om een paar uur te staan bakken?
Dan moet je het zeker niet doen.
Er zijn genoeg alternatieven, dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken?
En ben je het na een tijdje zat? Stop er dan mee.
Natuurlijk kan het ook dat je er ontzettend van geniet.
Zet een leuk muziekje op en snoep wat tussendoor. 
(Je moet toch voorproeven voor je het aan anderen voorzet?)

Het is even werk, maar dan heb je ook wat.
Wat mij betreft is het dubbel en dwars de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten