woensdag 26 september 2012

Hanen













Tot voor kort hadden wij hier gezellig een stel kippen rondlopen. 
Helaas maakte een bezoekje van mevrouw Vos daar een einde aan.
Vermoedelijk was ze op zoek naar een hapje om haar jongen te voeren.

We hebben altijd veel plezier gehad van de kippen en waren erg blij met de verse eitjes die ze elke dag voor ons legden. 

Om mijn toom kippen uit te breiden, besloot ik broedeieren te kopen. Eén van mijn kippen was vaak broeds en wilde graag dienst doen als surrogaatmoeder. 
De periode met kuikens was echt heel leuk en het was vertederend om te zien hoe moeder 'Tok' haar kindertjes leerde om te eten, te drinken en hoe ze ze beschermde.

Maar kleine kuikentjes worden groot...
Helaas waren er van de 6 kuikens een paar van het mannelijk geslacht. 
En al voor we aan de kuikens begonnen, hadden we besloten geen hanen te houden. Dus de hanen gingen op internet om te zoeken naar een nieuw thuis.
De eerste haan vertrok al snel naar een fijne plek. Maar de andere hanen raakten we maar niet kwijt. We hebben ze gehouden tot ze begonnen te kraaien en toen hebben we de knoop doorgehakt... ze zouden in de pan verdwijnen.

In het begin had hier best wel moeite mee, vooral omdat ze hier waren geboren en opgegroeid. Maar toen ik er wat dieper over nadacht, kon ik er wel vrede mee hebben.
Gelukkig hoefden we ze niet zelf te slachten. In ruil voor een deel van het vlees, werden de hanen geslacht, geplukt en schoongemaakt.
Van dit vlees ken ik de oorsprong, weet ik zeker dat er geen troep aan toe is gevoegd en dat de dieren een goed leven hebben gehad met lekker de ruimte om buiten rond te scharrelen, een groot hok waar genoeg ruimte was voor iedereen. Dus ook al was hun leven kort, het was een prima leven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten