vrijdag 14 september 2012

Jakobus - Week 5


Deze week ging de Bijbelstudie over je geloof omzetten in daden.
Geloof zonder daden om ervan te getuigen, is eigenlijk maar een dood geloof.
Door de Bijbelstudie werd ik uitgedaagd om hier over na te denken.
Wat zou ik kunnen doen om een verschil te maken?
En vanmorgen wist ik het ineens!


Afgelopen zomer is mijn zusje Stefanie 2 maanden naar de Oekraïne geweest. 
Niet om daar naar het voetballen te kijken, maar om iets te betekenen voor de mensen daar. Zo is zij in het bijzonder actief geweest in een gehandicapteninstelling en in een babyweeshuis in Krivoy Rog. 
Tijdens haar tijd in de Oekraïne heeft Stefanie een reisverslag bijgehouden. 
Iedere keer als ik las over het babyweeshuis, dan werd mijn hart geraakt. 
Daarom wil ik nu in actie komen voor dit babyweeshuis. Maar voor ik uitleg 
wat mijn idee is, wil ik je eerst voorstellen aan een paar mensen.


Dit is Alek. Toen Stefanie voor het eerst in het babyweeshuis kwam, stond hij buiten van achter een muurtje de kat uit de boom te kijken. Op het moment dat Stefanie naar hem toeliep en bij hem neerhurkte, sloeg hij zijn armen om haar nek. Zo heeft hij als een aapje om haar nek gehangen en heeft haar niet meer losgelaten tot ze moest vertrekken. Voor Alek in het babyweeshuis kwam, is hij mishandeld. Zijn ribben zijn daarbij gebroken en bij gebrek aan medische zorg, zijn ze scheef vastgegroeid. 


Dit is Olja. Alek en zij waren in het begin concurrenten van elkaar. Ze vochten om Stefanies aandacht, maar merkten later dat er aandacht genoeg was voor allebei. 
Olja heeft geen ouders meer en zoekt liefde bij iedereen die het haar wil geven. 

In het babyweeshuis zijn nog veel meer kinderen zoals Alek en Olja. Sommigen van hen zijn wezen, maar anderen hebben een vader en/of moeder die niet meer voor hen kan of wil zorgen. Daarom wonen ze nu in dit babyweeshuis tot ze ongeveer 6 jaar oud zijn. Dan worden ze overgeplaatst naar een weeshuis voor oudere kinderen waar ze blijven tot ze een jaar of 18 zijn en staan ze er alleen voor. Veel van deze kinderen eindigen in de criminaliteit of prostitutie.


Maar nu zijn het nog kleine kinderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen. In het weeshuis waar ze wonen zijn veel gebreken. Zo hoort ieder kind een eigen deken te hebben, maar in de praktijk blijkt dit niet veel meer dan een dun lakentje te zijn. En dan te bedenken dat de winters daar vaak heel koud zijn!


Daarom wil ik een actie beginnen voor die kinderen met de talenten die ik van God heb gekregen. Veel geld heb ik niet om te geven, maar tijd wel. Daarom wil ik mijn tijd steken in het haken van mutsen, sjaals en dekens, zodat de kinderen het van de winter wat warmer hebben. 

Doe je met me mee? 

Samen kunnen we veel meer bereiken dan ik alleen. 
Dus kun je goed breien? Brei dan mee! 
Kun je goed quilten? Die warme quilts zijn meer dan welkom!
Zet je talenten in om een verschil te maken voor deze kinderen.
Als we met liefde deze dingen maken, 
delen we die liefde uit aan hen en ze hebben het meer dan nodig!


Wil je meedoen met deze actie of wil je graag nog wat meer informatie.

Kijk dan op handwerkenvoorkrivoyrog.blogspot.nl

2 opmerkingen: