vrijdag 13 april 2012

Speltwafels

Ik kwam op deze website een recept tegen om van spelt wafels te bakken.
Dat leek me een erg lekker idee, dus besloot ik het uit te proberen.

Maar het liep niet helemaal zoals verwacht.

De boter en suiker wilden niet een schuimige massa vormen
en de wafels rezen niet zoals verwacht.

De eerste wafels waren echt om te huilen,
dus begon ik wat dingen aan te passen.
De wafels begonnen er al steeds lekkerder uit te zien
en ook de smaak was erg goed.

Dus hieronder zal ik mijn versie van de speltwafels plaatsen.


Stap 1:
Smelt 125 gram roomboter in een pannetje.
Giet dit vervolgens in een warmtebestendige kom.
Voeg hier 125 gram rietsuiker aan toe.
Eventueel kun je hier ook 10 gram vanillesuiker bij doen.
Mix dit met de mixer tot een egaal mengsel.

Stap 2:
Neem een tweede kom.
Doe hierin 250 gram speltbloem.
Meng hier 3 theelepels wijnsteenzuurbakpoeder
en een halve theelepel zout doorheen.
Meet in een maatbeker vast 500 ml. melk af.

Stap 3:
Breek 2 kleine eieren in een klein kommetje en klop ze los.
Voeg dit beetje bij beetje toe aan het boter-suikermengsel.
Mix tot het een schuimig mengsel is.

Stap 4:
Nu mix je beetje bij beetje de melk en het meelmengsel erdoor.
Doe dit om en om, zodat het geleidelijk gemixt wordt.
Nu is het mengsel klaar om te gaan bakken.

Stap 5:
Laat het wafelijzer op temperatuur komen.
Kies een lage temperatuur, omdat de wafels anders van binnen
niet goed gaar worden en aan de buitenkant te donker worden.
Als het wafelijzer heet is, kun je de wafels bakken
volgens de aanwijzingen van je wafelijzer.

1 opmerking: