dinsdag 8 mei 2012

Boter maken

Ik had in de koelkast 3 bekertjes slagroom staan, die net over de datum waren gegaan.
Ik vond het zonde om de slagroom weg te doen
en besloot te proberen of ik er boter van kon maken.

Op deze weblog had ik gelezen dat het niet moeilijk was. Dus wat kon er mis gaan?

De bekertjes slagroom goot ik voorzichtig in een ruime fles. Ik deed de deksel er weer goed op en begon te schudden... en te schudden...
en te schudden...

Het duurde een flinke tijd, maar eindelijk merkte ik dat het dikker begon te worden.
Vanaf dat moment duurde het niet lang meer voor er botervlokken in de fles dreven.
Na nog even schudden merkte ik dat de botervlokken samenklonterden, dus heb ik de klont boter in een theedoek in een vergiet gedaan.

Ik heb de boter afgespoeld, terwijl ik er met een vork doorheen roerde. Zo werd mooi de botermelk/karnemelk die achter was gebleven in de boter eruit gespoeld.

Daarna heb ik de boter 'uitgeknepen',
zodat echt al het vocht eruit was.

Tot slot heb ik er wat zout aan toegevoegd en er goed doorheen gewerkt.

Nu was de boter klaar voor gebruik.
Leuk en lekker, zulke zelfgemaakte boter!


Tip:
Het vocht wat ontstaat tijdens het schudden, kun je overgieten in een fles. Deze botermelk/karnemelk kun je goed gebruiken als je gaat bakken. Bijvoorbeeld overheerlijke pannenkoeken of iets dergelijks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten