woensdag 4 juli 2012

Katoenen maandverband


Vandaag wil ik het hebben over katoenen maandverband. 
Dit is dus maandverband wat je wast en opnieuw gebruikt.

Nu denk je misschien 'Jakkes!' 
en dat is begrijpelijk, 
want dat was ook mijn eerste reactie toen ik erover las.
Maar toen ik er wat langer over had nagedacht,
besloot ik het eens een kans te geven.

Als je berekent hoeveel er jaarlijks aan maandverband en tampons 

wordt weggegooid, dan zou je weleens kunnen schrikken.
En als ik eerlijk ben, dan vind ik die dingen knap ongemakkelijk.

Na wat onderzoek op internet besloot ik van 2 merken 
een proefpakketje 
te bestellen. Zo kon ik kijken of het wat voor me was en hoefde het 
geen bergen geld te kosten.
Het ene merk beviel me helemaal niet en ik voelde me erg onzeker als ik het droeg. En dat terwijl ik op internet positieve ervaringen had gelezen.
Het andere merk maakte dat ik toch overstag ging en een compleet pakket heb besteld.

Lunapads zijn van helemaal van katoen gemaakt 
en voelen heel natuurlijk aan, net als ondergoed. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten, zodat ze precies aansluiten bij het moment van de menstruatie. Er zijn bijvoorbeeld inlegjes te verkrijgen, die je onder een bandje van het maandverband kunt schuiven. Zo kun je de nacht doorkomen zonder door te lekken.

Het maandverband sluit aan de onderkant van je ondergoed met drukkertjes.

Deze drukkertjes zijn ook heel handig als je van huis bent.
Na gebruik vouw je het maandverband op met de vieze kant naar binnen.
De vleugeltjes vouw je er omheen en met de drukkertjes maak je er een pakketje van. Via internet zijn hoesjes verkrijgbaar waar je deze pakketjes in kunt doen. Maar zelf heb ik hoesjes gemaakt van tafelzeil.

Het is verstandig om gebruikt maandverband te laten weken in een emmer.
Ververs het water in deze emmer dagelijks om onfrisse verrassingen te voorkomen.

Je kunt het maandverband gewoon meewassen met andere was 
op 30-40 graden. Het enige waar je op moet letten is dat je geen wasverzachter of droogtrommel gebruikt. Het maandverband gaat dan een stuk langer mee.

Nadat het maandverband gedroogd is, kun je het weer opnieuw gebruiken.


In recensies heb ik gelezen dat het maandverband minstens 5 jaar meegaat en als je de kosten van katoen en papier naast elkaar legt, ben je ook nog eens goedkoper uit.


Ik had verwacht dat ik veel ongemak zou ervaren door dit maandverband te gebruiken, maar ik wil nu echt niet meer terug naar het maandverband uit de winkels. Dit is echt ontzettend fijn in gebruik en het wassen valt me echt 100% mee. 


Voor vragen en/of opmerkingen mag je
 een berichtje achterlaten.

3 opmerkingen:

  1. Zou graag bestellen bij Lunapads omdat ik de laatste tijd wat allergische reacties krijg met de gewone wegwerp en na de vele positieve reviews gelezen te hebben van vrouwen met hetzelfde probleem wil ik de lunapads toch wel eens zelf proberen. Maar heb wat schrik voor de verzendkosten omdat het helemaal uit Canada moet komen, kan ik me voorstellen dat dat niet goedkoop zal zijn en de pads zelf zijn ook al redelijk duur. Vroeg me dus af of je veel aan verzendkosten hebt moeten betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik mijn maandverband destijds via www.katoenenko.nl besteld. Ik zag dat zij het nu niet meer aanbieden helaas. Want dan vielen de verzendkosten wel mee.
      Op de website van Lunapads zelf kun je bekijken waar er winkels zijn die het verkopen. Op http://lunapads.com/international-stores zie je de winkels die buiten Amerika liggen. Er zijn daar ook winkels bij uit Engeland en Frankrijk. Wellicht zijn de verzendkosten dan een stuk minder. Misschien het proberen waard?

      Verwijderen
  2. Toen ik natuurlijk maandverband ontdekte, ging er een wereld voor mij open. Weg die eerder onverklaarbare uitslag die ik dacht te wijten was aan mijn ongesteldheid. Ik voel me nu veel beter en lekkerder in mijn vel! Ik kan het ieder met een soortgelijk verhaal als mij aanraden

    BeantwoordenVerwijderen