vrijdag 13 juli 2012

Spreuken 31 - Week 9

In de Bijbel wordt veel gesproken 
over het gebruik van je woorden. 

Het is te veel om alle teksten te noemen, 

maar ik wil er een paar uitlichten die ik deze week 
tijdens mijn Bijbelstudie heb bestudeerd.

Allereerst wil ik natuurlijk de tekst uit Spreuken 31 noemen, waar het allemaal mee is begonnen.

Spreuken 31 vers 26:
"Met wijsheid opent zij haar mond, 
vriendelijke onderwijzing ligt op haar tong."

Uit deze tekst haal ik drie dingen:

- Haar woorden zijn wijs.
- Haar woorden zijn vriendelijk.
- Haar woorden zijn ter onderwijzing.

Elk van deze drie dingen wil ik uitlichten 

en wat dieper op ingaan.

Wijze woorden

"Met wijsheid opent zij haar mond, ..." Als de vrouw uit Spreuken 31 iets zegt, zijn dat wijze woorden. Bij wijze woorden denk ik aan woorden die wel-overwogen zijn uitgesproken. Ze reageert niet impulsief, maar weegt haar woorden en de effecten van die woorden af. 
Maar waar komt die wijsheid vandaan? Ik kan maar één plaats bedenken waar echte wijsheid vandaan komt, namelijk van God.
Wanneer wij wijze woorden willen spreken, is het belangrijk om een goede relatie te hebben met God. Als wij regelmatig tijd met Hem doorbrengen en op Hem gericht zijn, wordt ons hart vol van Hem. 
Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. 

Vriendelijke woorden

De manier waarop de Spreuken 31 vrouw dingen zegt is vriendelijk, 
ook wanneer ze kritiek uit of het ergens niet mee eens is.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze hier ook een flinke portie geduld bij nodig heeft, want anders zou ze vast overhaast reageren en meestal zijn zulke reacties niet bepaald vriendelijk. Ik stel het me zo voor dat ze eerst diep ademhaalt, een schietgebedje doet en dan pas reageert op de situatie.
Woorden die we zeggen kunnen opbouwend zijn of juist afbrekend. Dit kunnen we op veel plaatsen in de Bijbel lezen. Daarom is het belangrijk dat we op God gefocust zijn en Zijn leiding zoeken in de dingen die we zeggen. 
Want een zacht antwoord keert de grimmigheid af, maar een krenkend woord wekt de toorn op.

Woorden ter onderwijzing

Maar behalve dat de woorden van de Spreuken 31 vrouw wijs en vriendelijk zijn, kunnen anderen er ook van leren. 
Het belangrijkste wat mensen kunnen kunnen leren door jouw (en mijn) woorden, is de genade van God. God roept ons op in Zijn Woord om geen vuile of vervuilende taal te gebruiken, maar alleen woorden te gebruiken 
tot opbouw van anderen, want dan kunnen zij zien Wie God is in jouw leven 
en de genade leren kennen die jij van Hem ontvangen hebt.
Dus zeg op het juiste moment het juiste woord, iets wat de mensen helpt 
en goed doet, zodat zij genade ontvangen.

Iets mooiers kan ik me niet voorstellen wat we kunnen bereiken door onze woorden. Daarom wil ik niet (meer) roddelen, vloeken, boos reageren, etc, want ik wil een getuige zijn van God. Ik wil laten zien Wie Hij is in en voor mij, zodat anderen Hem ook kunnen leren kennen als hun hemelse Vader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten