vrijdag 24 augustus 2012

Jakobus - Week 2


God houdt van jou! Weet je dat wel? 
Hij heeft jou gemaakt naar Zijn wil omdat je gewenst bent.
Misschien hadden je ouders je niet gepland, maar God wél.
(Jakobus 1 vers 18)

Mijn ouders hebben aardig wat kinderen op de wereld gezet. De meesten daarvan waren min of meer gepland, op twee na. Daarvan ben ik er één.
Toen ik daar achter kwam, heb ik lange tijd gedacht dat ik een ongelukje was, niet gewenst en eigenlijk voor niks op deze aarde. En misschien was dat ook wel zo in de ogen van mijn ouders, maar niet in de ogen van God.

God heeft mij gemaakt zoals ik ben. Hij heeft mij geplaatst in het gezin waar ik ben opgegroeid en vervolgens heeft Hij mij geleidt naar plaatsen waar ik mijn vleugels uit kon slaan en moest leren op mijn eigen benen te staan.

Waarschijnlijk weten jullie wel dat zelfstandig worden niet zonder slag of stoot gaat. Ik moest leren om zelf keuzes te maken, terwijl ik daarvoor gewoon te luisteren had naar wat me werd opgedragen. 
Maar vanaf toen moest ik zelf kiezen en bepalen wat goed was en wat juist niet. Dat betekent dus ook dat ik verkeerde keuzes kon maken. 
(en dat ook zeker heb gedaan door de jaren heen) 

Soms gaf ik God de schuld voor de situatie waar ik in zat, terwijl het eigenlijk het gevolg was van een verkeerde keuze die ik gemaakt had. Bijvoorbeeld als ik had toegegeven aan mijn egoïsme of een verleiding van het een of ander.

In Jakobus 1 vers 12 t/m 18 kunnen we lezen dat de verzoekingen niet van God komen en dat het goed is om ze te weerstaan, zodat we dicht bij Hem kunnen leven. Dat is de plek waar het goed is en Hij zal ons dan geven wat we nodig hebben. En wat dat is ... dat weet Hij het beste, want Hij kent ons door en door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten