woensdag 13 juni 2012

Mario Taart

Dit is de eerste taart die ik zelf 
heb gebakken en versierd, 
zonder gebruik te maken van 
kant-en-klaar producten. 
(zakjes, pakjes, taartbodems, etc.)

Ik had net het boek 'Taartdecoratie' aangeschaft en daarin werd op eenvoudige manier uitgelegd hoe je basistaarten kon bakken, zelf marsepein en fondant kunt maken en nog veel meer handige tips en trucs voor bij het bakken en versieren van taarten.


Na het bakken van een biscuit-taart, besloot ik dat ik de taart wilde afdekken met marsepein.



Je hebt nodig:

- 225 gr poedersuiker
- 225 gr gemalen amandelen
- 1 groot eiwit
- 1 tl citroensap
- een paar druppels amandelessence

Bereidingswijze:

Doe de poedersuiker en gemalen amandelen in een kom. 
Voeg de vloeibare ingrediënten toe en roer. 
Kneed het mengsel tot het glad is.

Met wat druppels voedselkleurstof gaf ik het marsepein een blauw kleurtje.

De marsepein bleef wat kleverig naar mijn zin, maar met een spatel kon ik 
de marsepein toch mooi glad over de taart krijgen.

Daarna heb ik botercr
ème gemaakt om de taart verder te versieren. 
(de rode toefjes rondom en in het midden van de taart)

Je hebt nodig:

- 115 gr boter, zachtgeroerd
- 250 gr poedersuiker, gezeefd
- 2 tl kokend water

Bereidingswijze:

Doe de boter in een kom en klop tot hij luchtig en lichtgeel is. 
Klop er geleidelijk de poedersuiker door en klopt goed na elke toevoeging.
Klop er het water en eventuele smaakmakers of kleurstoffen door.
Je kunt ook alle ingrediënten 30 seconden in de keukenmachine mixen.

Met een slagroomspuit heb ik de boterc
ème op de taart gespoten.
Vlak voor het opdienen heb ik ook stijfgeklopte slagroom erop gedaan.
Om de taart in Mario-stijl af te maken, heb ik een afbeelding uitgeprint, gelamineerd en met een satéprikker in de taart gestoken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten