donderdag 14 juni 2012

Voetbaltaart

Voor een jarig neefje heb ik een voetbaltaart gemaakt.
Deze taart heb ik bekleed 
met fondant.

Volgens het boek
'Taartdecoraties' is dat helemaal niet zo moeilijk. 
Het boek bevat verschillende technieken waarop je met fondant kunt werken en ook een recept om zelf fondant te maken.

Nou durfde ik me daar nog 

niet aan te wagen en besloot 
het daarom kant-en-klaar 
te kopen.


Met een deegroller probeerde ik de groene fondant uit te rollen tot een plak, die net wat groter moest worden dan de taart en zijkanten samen. Maar dat viel me echt niet mee, omdat ik maar 1 pakje groene fondant had en dat aan de krappe kant is. Na verschillende mislukte pogingen gaf ik het op en besloot repen ervan te snijden en daarmee te taart te bekleden. Dat ging gelukkig een stuk makkelijker en de groene basis was zo klaar. 


Zwarte en witte fondant had ik in overvloed. Dus nadat ik het had uitgerold, kon ik er de letters uitsteken en opplakken met abrikozenglazuur. 

Daarna heb ik het fondant nog een keer goed gekneed en opnieuw uitgerold. 
Vervolgens heb ik er een klein bordje opgelegd en uitgesneden als witte basis voor de bal. Met abrikozenglazuur maakte ik de bal vast op de taart.
Van karton knipte ik een 5-hoek. Met de kartonnen mal heb ik zwarte 
5-hoeken uitgesneden, die ik met abrikozenglazuur bevestigde op de bal.

En toen was de taart klaar om opgegeten te worden.

Maar voor een 9-jarige is het natuurlijk leuk om kaarsjes uit te blazen,
dus met groene kaarsjes maakte ik de taart helemaal af.
De verrassing op het gezicht van de jarige was alle moeite meer dan waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten