vrijdag 1 juni 2012

Spreuken 31 - Week 3

Week 3 van de Bijbelstudie over Spreuken 31 
zit erop en daarom volgt er nu weer 
een terugblik op de afgelopen week.

Mocht je de eerste weken gemist hebben, 

dan kun je week 1 en week 2 nog eens nalezen.

Ik leer echt ontzettend veel 
en merk dat ik langzaamaan aan het veranderen ben.

De week begon gelijk goed met de Spreuken 31 vers 12:
'Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen haars levens.' 

Al
de dagen van haar leven! 
Dus of ik nou goed in mijn vel zit of niet, of als ik een drukke dag heb, 
of ... vul maar in. Ik ben geroepen om goed te zijn voor mijn man. 
Soms is dat wel een offer, want als ik een lange dag heb gewerkt en daarna nog voor een gezonde maaltijd moet zorgen, dan kost dat me soms wel moeite. Maar in de afgelopen week heb ik al ervaren dat ik wordt beloond als ik wel die stap extra doe en zorg dat er iets smakelijks op tafel kom. 
Allereerst is het natuurlijk veel gezelliger om samen aan tafel te zitten en iets te eten dat met zorg is klaargemaakt. Ten tweede uit ik de liefde die ik voel voor mijn man door hem te dienen. En ten derde merk ik dat ik nieuwe kracht ontvang. Door gehoorzaam te zijn aan het Woord van God word ik gezegend.

Maar een lekkere maaltijd op tafel zetten is natuurlijk niet de enige manier om goed te zijn voor mijn man. 
Denk maar eens aan het bemoedigen van je man, hem steunen, echt naar hem luisteren, begripvol te zijn, tijd voor hem vrij te maken, voor hem te bidden, het huis aan kant maken zodat het fijn is om daar thuis te komen, niet onnodig zeuren maar juist positief zijn en ga zo maar door. Iedere dag bied nieuwe kansen om goed te doen voor de mensen om ons heen, in het bijzonder voor onze man.

In het Engels staat Spreuken 31 vers 13 mooi opgeschreven, waar het zegt je met 'eager hands' moet werken. In het Nederlands zou ik dit vertalen met vurig, enthousiast, ijverig, bereidwillig en vaardig. Deze eigenschappen helpen je om goed te doen aan anderen. 
Kolossenzen 3 vers 23 gaat hierin een stapje verder, want daar staat dat je moet werken alsof je het voor de Heer doet en niet voor mensen. Het gaat er dus niet om wat mensen ervan vinden of zeggen, richt je hart op de Heer en dan zal Hij je ervoor belonen.

Tot slot heb ik ook Spreuken 31 vers 14 bestudeerd en zag daarin echt een bemoediging dat ik op de goede weg ben. Daar gaat het over het voedsel wat er wordt binnengebracht. Dat is een punt waar we hier in huis bewust mee omgaan. Zo kopen we geen zakjes en pakjes om ons eten mee te bereiden, maar gaan uit van 'echte' ingrediënten, waar niet van alles aan is toegevoegd, zoals E-nummers en suiker. Dat houdt wel in dat we niet zomaar de dingen kunnen kopen waar we zin in hebben. Daarom maken we zoveel mogelijk dingen zelf, zodat we weten wat erin zit. 


Gezond én lekker voedsel bereiden kost vaak extra tijd en moeite, maar ik zie het als gelegenheid om goed te zijn voor anderen en met ijver voor de Heer te werken, zoals God van ons vraagt in Zijn Woord.

Dus als ik me weer eens laat leiden door mijn gevoel, geef ik mezelf een schop onder de kont, herinner me deze teksten en ga aan het werk met een bereidwillig hart. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten