vrijdag 15 juni 2012

Spreuken 31 - Week 5

'Dit is de dag die de Here gemaakt heeft, 
laten wij juichen en ons daarover verheugen.'
Psalm 118 vers 24

Deze dag heeft God speciaal voor ons gemaakt. 

Het is een cadeau, we hoeven er niks voor te doen. Maar hoe gaan we ermee om? Leven we tot eer en verheerlijking van God? Of leven we voor onszelf?

Eerder zagen we dat de vrouw uit Spreuken 31 opstaat als het nog nacht is (vers 15) en deze week las ik dat haar lamp 's nachts niet uitgaat (vers 18). 
Betekent dit dat ze niet ging slapen? Dat denk ik niet, want als ze opstaat als het nog nacht is, is ze dus toch naar bed gegaan. Ook denk ik niet dat ze iedere avond heel lang opbleef en iedere ochtend vroeg opstond, want dan zou ze op den duur uitgeput raken. Wat ik hier wel uit opmaak, is dat ze haar tijd optimaal benutte. Ze stond vroeg op om voor voedsel voor haar familie te zorgen en ze bleef laat op om de klusjes in en om het huis klaar te krijgen.

Ik denk dat God van mij als vrouw verwacht dat ik goed voor mijn familie zorg; zorg voor voedzaam eten op tafel, schone kleren om aan te trekken en een warm en liefdevol thuis. Daarvoor moet ik regelmatig vroeg opstaan en ook 's avonds moet er vaak van alles gebeuren.

De nachten worden daardoor weleens wat korter en op eigen kracht zou ik het niet kunnen. Gelukkig hoeft dat ook niet, want in de Bijbel staat dat God ons kracht geeft, zodat we tot alles in staat zijn. (Filippenzen 4 vers 13)

Uit Spreuken 31 vers 17 kunnen we opmaken dat het ook onze eigen verantwoordelijkheid is om fit en krachtig te blijven. Natuurlijk wil God ons vullen met Zijn kracht, maar als we de hele dag op de bank zitten en ons volproppen met ongezonde dingen, dan gaan we niet goed met ons lichaam om. We worden eerder ziek en voelen ons alles behalve krachtig. Daarom moeten we goed voor ons lichaam zorgen; gezond eten en regelmatig bewegen is daarbij erg belangrijk. 


Maar nog belangrijker is de tijd die je met God doorbrengt.

Wanneer ik mij richt op God, me bewust wordt van alles wat Hij voor mij gedaan heeft en van alles wat ik van Hem heb ontvangen, dan voel ik mij blij vanbinnen en dan kan ik opeens veel meer aan. 
Dat is ook wat staat geschreven in Nehemia 8 vers 11: '... de blijdschap des Heeren, die is uw sterkte.' Wat God zegt in Zijn Woord, dat is waar en wij mogen erop vertrouwen dat Hij het zal uitwerken in ons leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten