vrijdag 29 juni 2012

Spreuken 31 - Week 7

Vorige week zagen we dat de vrouw 
uit Spreuken 31 bezig was wol te spinnen 
voor bijvoorbeeld kleding. 

Deze week lezen we in Spreuken 31 vers 21
dat ze niet vreesde voor de komende winter,
want haar familie ging goed gekleed.
Ze was dus voorbereid op de winter.



Hier kunnen wij ook een les uit trekken. Zijn wij voorbereid op veranderingen die gaan komen? Hierbij kunnen we denken aan de wisseling van seizoenen, maar ook aan veranderingen of gebeurtenissen in ons leven. 

Het vakantieseizoen ligt nu voor de deur. Ben je er klaar voor? 

Zorg dat je geschikte kleding hebt en andere benodigdheden, 
zoals een tent, zonnebrandolie of vermaak voor de kinderen onderweg.
Plan vooruit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Je zult dan merken dat de vakantie soepeler verloopt.

Enne... hoe zit het met de kledingkasten? Zijn die op orde? Heeft iedereen 

in huis voldoende kleding? Ontbreekt er iets? Of is er iets stuk?
Ik ben een beetje lui geweest op dit gebied. Op de naaimand lagen verschillende kledingstukken om te repareren en het was hard nodig 
om wat nieuwe kleding aan te schaffen.
Na het lezen van deze tekst ben ik hier gelijk mee aan de slag gegaan. 
De kleding is gerepareerd en ik ben al naar de winkel geweest voor wat nieuwe pyjama's. We zijn er nog niet helemaal, maar ik ben er wel mee bezig. Zo zorg ik ervoor dat we goed gekleed kunnen gaan en niet misgrijpen.

In Spreuken 31 vers 22 lezen we dat de vrouw zelf ook goed gekleed ging. 

Ze zorgde dus niet alleen voor de mensen om zich heen, maar daarnaast ook voor zichzelf. Haar kleding was gemaakt van linnen en purper. 
Dit waren (denk ik) kostbare en verfijnde stoffen in die tijd. Er staat niets geschreven over versierselen zoals sieraden, dus ik ga er vanuit dat ze zich eenvoudig kleedde, maar wel met zorg. 

De tekst heeft me aan het denken gezet over mijn eigen kleding.

Wat is geschikte kleding voor mij? Ik ben er nog niet helemaal over uit. 
Wat ik wel weet, is dat ik geen onthullende kleding wil dragen. 
Daarmee kan ik verkeerde ideeën en verlangens bij anderen oproepen. 
Ik wil zo gekleed gaan, dat de nadruk niet ligt op mijn lichaam. Ik wil dat mijn schoonheid spreekt door mijn daden en mijn karakter, zodat het God behaagt.

In de komende tijd wil ik me hier verder in verdiepen. 

Ik wil graag de Bijbel als richtlijnen nemen, dus mocht je Bijbelteksten 
kennen die hierop van toepassing zijn, deel ze dan bij de reacties.
Voel je ook vrij om je eigen visie te delen. 

Ik vind het mooi om te zien wat deze Bijbelstudie allemaal teweeg brengt.

Het is echt een aanrader, want je neemt jezelf eens goed onder de loep.
Soms is dat behoorlijk confronterend, maar je kunt pas iets veranderen 
als je je ervan bewust bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten