dinsdag 19 juni 2012

Slagroomtaart

Voor mijn verjaardag dit jaar heb ik een slagroom-taart gebakken.

Hiervoor had ik een pak Moscovisch cakemix gekocht bij een molen, samen met een pakje poeder om bakkersroom te maken. De slagroom heb ik zelf geklopt, maar de rest van de versieringen heb ik kant-en-klaar in de winkel gekocht.


Al die zakjes en pakjes zijn eigenlijk niks voor mij.

Daarom ben ik eens gaan speuren in boeken en op internet hoe ik die de volgende keer kan vermijden en ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. 

In het boek
'Taartdecoratie' staat een recept om zelf Moscovisch gebak 
te maken. Het ziet er niet moeilijk uit en onderaan de bladzijde staan verhoudingstabellen, zodat je de ingrediƫnten kunt aanpassen aan de bakvorm die je gebruikt (rond, vierkant, groot, klein).

Met een mes kan ik deze taart mooi in 3 lagen snijden. Tussen de onderste 

2 lagen zou ik graag bakkersroom doen. Op internet vond ik een recept om 
dit zelf te maken, compleet met filmpje en uitgeschreven recept.

Tussen de bovenste 2 lagen kan ik versgeklopte slagroom smeren, 

net als over de bovenkant en zijkanten van de taart.

Voor de zijkanten zou ik kiezen uit chocoladeschilfers of gehakte hazelnoot.

De chocoladeschilfers zijn eenvoudig te maken met een stevig zakje en een hamer. De gehakte hazelnoot kun je op dezelfde wijze maken of je kunt ze hakken met een mes.

Bovenop is het leuk om de taart te versieren met chocoladevormpjes. 

Gisteren heb ik beschreven hoe je die kunt maken. 
Voor op een slagroomtaart kun je het beste kleine vormpjes gebruiken, 
bijvoorbeeld vormpjes om ijsblokjes in te maken.
Maak met slagroom mooie toefjes bovenop de taart en steek de chocoladevormpjes erin en klaar is je taart.

Nu kom ik dus beslagen ten ijs als ik weer eens een slagroomtaart wil maken.

Mocht je dit uitproberen, laat dan even een berichtje achter om te vertellen hoe het is gelukt. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten